Lorem ipsum dolor amet, modus intellegebat duo dolorum graecis

Follow
  /  Educatia prin joc, poveste si arta

Educatia prin joc, poveste si arta

JOCUL

Experienta si cunostintele pe care copilul le dobandeste jucandu-se se reflecta asupra dezvoltarii sale psihice, intelectuale si emotionale.
Jocul este o metoda valoroasa prin capacitatea sa de a-l ajuta pe copil sa se integreze in mediul natural si social si de a intelege lumea inconjuratoare. Copiii isi pot exersa prin joc diferitele abilitati si calitati: independenta, imaginatia, curiozitatea, creativitatea si capacitatea de a rezolva unele probleme.

De asemenea, jocul este o buna metoda de explorare a sentimentelor si valorilor personale si de descoperire a aptitudinilor innascute ale copilului.

Pentru ca jocul inseamna explorare, implica interactivitate, participare directa – prin joc copilul dobandeste capacitati si experiente noi, isi cultiva spiritul de observatie, memoria, atentia, gandirea dar si spiritul artistic.
Perceput ca o activitate lejera si relaxanta, jocul se va transforma intr-o  adevarata situatie de invatare ce-l va solicita pe copil intr-un mod firesc, autentic si atractiv.

In alegerea tipului de joc pentru fiecare activitate de invatare si educare, vom tine cont de varsta, personalitatea, preferintele si interesele copilului, de aptitudinile sale si de necesitatile de dezvoltare personala.

POVESTILE IN EDUCATIE

Arta spunerii povestilor

Cu caracterul lor jucaus si apropierea lor de fantezie, intuitie si irationalitate, povestile sunt in contrast evident cu modelele rationale si tehnologice ale societatii moderne.

Orientarea recenta este in contradictie cu esenta povestilor.Totusi ele se pot plasa intr-un cadru al educatiei, contribuind la solutionarea multor aspecte ale acesteia. Utilizate la momentul potrivit si intr-o forma potrivita, o poveste poate deveni punctul central al efortului de a transmite continuturi educationale si a schimba atitudini si comportamente.

Educatorii cunosc deja modul in care artele pot contribui la succesul copilului in invatare si imbunatatirea starii sale emotionale. Vechea arta a spunerii povestilor este cea mai potrivita pentru explorarea vietii interioare a copilului, este accesibila pentru toate varstele si abilitatile si nu necesita nici un echipament special, in afara de imaginatie si puterea de ascultare si vorbire, pentru a crea imagini artistice.

Ca un instrument de invatare, povestitorul poate incuraja copiii sa-si exploreze propria lor expresivitate si le poate creste capacitatea de a-si comunica gandurile si sentimentele intr-o maniera clara si constienta.

Aceste beneficii transcend din experienta artistica in deprinderile de viata de zi cu zi. In lumea noastra in continua si rapida miscare, condusa de media, spunerea povestilor poate fi un mod de educare, reamintind copiilor ca ascultarea este importanta, cuvintele spuse de ei au putere si comunicarea clara intre oameni este o arta.

ARTA IN EDUCATIE

Arta ne aduce mai aproape unii de altii, ne face sa simtim si sa intelegem ceea ce uneste umanitatea in diversitatea culturilor si expresiilor sale. Un tablou, un artefact, o piesa de muzica ancestrala, ne poate spune multe despre istoria civilizatiilor si legaturile dintre ele.

Arta ne ajuta sa exploram semnificatia de a fi om, incluzand si dimensiunile etice si cele estetice. Daca stiinta si tehnologia ne ajuta sa raspundem la intrebarile: „ce?” si „cum?”, arta si stiintele umaniste ne ofera cai de confruntare cu intangibilul, ne ajuta sa contemplam „de ce?-ul”, sa ne imaginam, sa cream.

Implicarea in arta a copiilor este asociata cu dezvoltarea abilitatilor cognitive, a gandirii critice si a aptitudinilor verbale. Stimularea prin experiente artistice conecteaza mai profund copiii la lumea lor, imbunatateste motivatia, concentrarea, increderea in sine, si lucrul in echipa.

Arta este atat o forma de joc, bine reglementata de norme si tehnici care pot fi dobandite prin studiu riguros, cat si un domeniu al libertatii, in care mintea si corpul sunt mobilizate pentru a raspunde la intrebari complexe – intrebari la care, uneori, doar arta poate raspunde:

  • Ce este important sau frumos?
  • De ce ne misca ceva?
  • Cum pot ajunge sa vad ceea ce vad?
  • De ce simetria ofera un sentiment de placere?

Copiii trebuie invatati sa iubeasca arta, ea ii va ajuta sa se inteleaga mai bine unii pe altii si le va oferi o deschidere spre noi moduri de a vedea lumea, creand o baza pentru legaturile sociale si integrarea in comunitatea din care fac parte.

De ce folosim povestile?

Dezvoltarea abilitatilor verbale

Dezvoltarea competentelor verbale poate contribui la cresterea capacitatii copiilor de a rezolva nonviolent conflictele interpersonale. Negocierea, discutiile si tactul sunt abilitati de mentinere a pacii.

Posibilitatea de a-si exprima lucid gandurile si sentimentele este importanta pentru siguranta copilului. Comunicare clara este primul pas spre a fi in masura sa ceara ajutor atunci cand este necesar.

Dezvoltarea imaginatiei
A spune o poveste si a asculta o poveste bine spusa, incurajeaza copiii sa-si foloseasca imaginatia. Dezvoltarea imaginatiei ii poate ajuta sa ia in considerare idei noi, sa fie inventivi.

Aceasta poate contribui la cresterea motivatiei si increderii in sine; astfel ei isi pot imagina cum propriile competente si capacitati ii pot ajuta sa-si realizeze visele si sperantele.

O punte spre intelepciune
Povestirea bazata pe povesti traditionale este un mod bland de a ghida copiii spre construirea valorile personale prin prezentarea unor situatii imaginare in care pot vedea rezultatele ambelor actiuni si decizii : atat a celor intelepte cat si a celor neintelepte.