Lorem ipsum dolor amet, modus intellegebat duo dolorum graecis

Follow
  /  Trasarea limitelor si ritmul in educatie

Trasarea limitelor si ritmul in educatie

Trasarea limitelor este mai mult decat o modalitate de a pastra ordinea, de a ne ajuta sa gestionam situatiile de viata; in fiecare din domeniile in care ne implicam, trasarea limitelor ne aduce intr-un fel, intr-o conexiune mai mare cu viata. In esenta ei, trasarea limitelor este o cale de a experimenta viata in toata magia ei.

Ca adulti, suntem capabili sa facem alegeri exterioare fara a ne fragmenta integritatea interioara. Pana cand copiii vor creste si vor fi in masura sa-si stabileasca propriile limite, ei depind de noi pentru a le oferi certitudinea si directia de care au nevoie, pentru a trai intr-o relatie profunda, favorabila si pozitiva cu lumea lor.

Psihologii specialisti in dezvoltarea copilului, sunt de parere ca ei se nasc cu un set complet de capacitati de a trai, dar ca acestea trebuie sa fie activate de un model de viata. Astfel, atunci cand noi ne comportam in conformitate cu propriul nostru sens al disciplinei, in loc sa le reprimam copiilor independenta, vom activa de fapt capacitatea lor de stabilire a propriilor limite.

Ca parinte sau educator, nu avem doar dreptul, ci si responsabilitatea de a stabili limite; acest lucru este necesar pentru a oferi copilului o buna adaptare la realitate, un adevar, pentru binele lui; dar este important ca aceasta sa fie o descriere reala a situatiei si nu o amenintare, pentru ca atunci cand vom folosi un avertisment sau o amenintare, ea a incetat sa mai fie o descriere a realitatii si devine parte a unui joc de putere sau de provocare.

Limitele trebuie sa fie reale, de necontestat, libere de judecata; doar in acest fel, trasarea limitelor poate ghida copilul si ii poate oferi intelepciunea si siguranta pentru a-si gasi propria individualitate si propria conectare naturala la viata.

Ritmul este dat de activitatile zilnice, saptamanale lunare si anuale ce se repeta in viata noastra. Copiii tanjesc dupa familiaritate si consistenta. Faptul ca stiu ceea ce urmeaza, ca au o zi predictibila, un ritm pe care pot conta, le da un sens al sigurantei, se simt protejati.

Este ritmul doar un cuvant pretios pentru program?! NU. Exista similaritati, insa in timp ce ritmul este o curgere lina, este a cunoaste ceea ce urmeaza, programul este ceva rigid, controlat de ceas. Programul distruge pacea pe care ar putea-o aduce ritmul. Ritmul ne inconjoara pretutindeni: ritmul universului, ritmul inimii, ritmul respiratiei…insa in ziua de azi e nevoie de un efort constient pentru a il aduce in viata noastra.

Ritmul educatiei este foarte asemanator ritmului vietii. Sunt perioade evidente de trezire si altele de odihna, sedimentare. Iar aceste perioade nu seamana unele cu altele. Sunt fluctuatii – puncte inalte si joase – intr-un cadru ce se repeta. Ritmul e important pentru progres. Exista trei etape ale progresului: teza, antiteza si sinteza.

Haideti sa vedem cum are loc progresul! In prima faza, intalnim o idee noua, care ne atrage, dar pe care nu o intelegem inca foarte bine.

Apoi cercetand sistematic ideea, ne devine din ce in ce mai familiara. Cea de a doua faza, este cea a preciziei, cand deja stapanim ideea prin crearea de conexiuni cu informatii deja existente. In cea de-a treia faza are loc sinteza, cand deja apare o idee originala. In sfarsit, folosim ceea ce am invatat, intelegem si ii observam ramificatiile. Deja putem spune ca noua idee ne apartine.

Iata o scurta privire asupra ritmului pe care il vom respecta in gradinita noastra astfel incat copiii nostri sa fie mai relaxati, mai siguri, mai fericiti!

Ritmul zilei include:

Joaca si salutul de dimineata

Mesele si pregatirea gustarii de dupa-amiaza

Activitatile zilei

Timpul petrecut afara

Somnul

Ritmul saptamanii include:

Lunea – desen

Martea – modelaj

Miercurea – pictura

Joia – activitatea gospodareasca

Vinerea – viata practica

Ritmul lunii include:

O vineri e cinema

O alta vineri e teatru de papusi

O alta vineri e poveste sustinuta muzical prin instrumente traditionale

Doua activitati extracurriculare (vizita la muzeu, in padure, la ferma animalelor, etc)

Ritmul anotimpurilor si anului includ:

Plantarea gradinii

Zilele de nastere

Serbarile (sarbatoarea recoltei, sarbatoarea Craciunului, Carnavalul Primaverii si sarbatoarea de final de an scolar)