Lorem ipsum dolor amet, modus intellegebat duo dolorum graecis

Follow
  /  Educația prin joc, poveste și artă

Educatia prin joc, poveste si arta

JOCUL

Experiența și cunoștințele pe care copilul le dobândește jucându-se se reflectă asupra dezvoltării sale psihice, intelectuale și emoționale.
Jocul este o metodă valoroasă prin capacitatea sa de a-l ajuta pe copil să se integreze în mediul natural și social și de a înțelege lumea înconjurătoare. Copiii își pot exersa prin joc diferitele abilități și calități: independența, imaginația, curiozitatea, creativitatea și capacitatea de a rezolva unele probleme.

De asemenea, jocul este o bună metodă de explorare a sentimentelor și valorilor personale și de descoperire a aptitudinilor înnăscute ale copilului.

Pentru că jocul înseamnă explorare, implică interactivitate, participare directă – prin joc copilul dobândește capacități și experiențe noi, își cultivă spiritul de observație, memoria, atenția, gândirea dar și spiritul artistic.
Perceput ca o activitate lejeră și relaxantă, jocul se va transformă într-o adevarată situație de învățare ce-l va solicita pe copil într-un mod firesc, autentic și atractiv.

În alegerea tipului de joc pentru fiecare activitate de Învățare și educare, vom tine cont de vârsta, personalitatea, preferințele și interesele copilului, de aptitudinile sale și de necesitățile de dezvoltare personală.

POVEȘTILE ÎN EDUCAȚIE

Arta spunerii poveștilor

Cu caracterul lor jucăuș și apropierea lor de fantezie, intuiție și iraționalitate, poveștile sunt în contrast evident cu modelele raționale și tehnologice ale societății moderne.

Orientarea recentă este în contradicție cu esența poveștilor. Totuși, ele se pot plasa într-un cadru al educației, contribuind la soluționarea multor aspecte ale acesteia. Utilizate la momentul potrivit și într-o formă potrivită, o poveste poate deveni punctul central al efortului de a transmite conținuturi educaționale și a schimba atitudini și comportamente.

Educatorii cunosc deja modul în care artele pot contribui la succesul copilului în învățare și îmbunătățirea stării sale emoționale. Vechea artă a spunerii poveștilor este cea mai potrivită pentru explorarea vieții interioare a copilului, este accesibilă pentru toate vârstele și abilitățile și nu necesită nici un echipament special, în afară de imaginație și puterea de ascultare și vorbire, pentru a crea imagini artistice.

Ca un instrument de învățare, povestitorul poate încuraja copiii să-și exploreze propria lor expresivitate și le poate crește capacitatea de a-și comunica gândurile și sentimentele într-o manieră clară și conștientă.

Aceste beneficii transcend din experiența artistică în deprinderile din viața de zi cu zi. În lumea noastră în continuă și rapidă mișcare, condusă de media, spunerea poveștilor poate fi un mod de educare, reamintind copiilor că ascultarea este importantă, cuvintele spuse de ei au putere și comunicarea clară între oameni este o artă.

ARTA ÎN EDUCAȚIE

Arta ne aduce mai aproape unii de alții, ne face să simțim și să înțelegem ceea ce unește umanitatea în diversitatea culturilor și expresiilor sale. Un tablou, un artefact, o piesă de muzică ancestrală, ne poate spune multe despre istoria civilizațiilor și legăturile dintre ele.

Arta ne ajută să explorăm semnificația de a fi om, incluzând și dimensiunile etice și cele estetice. Dacă știința și tehnologia ne ajută să răspundem la întrebarile: „ce?” și „cum?”, arta și științele umaniste ne oferă căi de confruntare cu intangibilul, ne ajută să contemplăm „de ce?-ul”, să ne imaginăm, să creăm.

Implicarea în artă a copiilor este asociată cu dezvoltarea abilităților cognitive, a gândirii critice și a aptitudinilor verbale. Stimularea prin experiențe artistice conectează mai profund copiii la lumea lor, îmbunătățește motivația, concentrarea, încrederea în sine și lucrul în echipă.

Arta este atât o formă de joc, bine reglementată de norme și tehnici care pot fi dobândite prin studiu riguros, caât și un domeniu al libertății, în care mintea și corpul sunt mobilizate pentru a răspunde la întrebări complexe – întrebări la care, uneori, doar arta poate răspunde:

  • Ce este important sau frumos?
  • De ce ne mișcă ceva?
  • Cum pot ajunge să văd ceea ce văd?
  • De ce simetria oferă un sentiment de plăcere?

Copiii trebuie invățați să iubească arta, ea îi va ajuta să se înțeleagă mai bine unii pe alții și le va oferi o deschidere spre noi moduri de a vedea lumea, creând o bază pentru legăturile sociale și integrarea în comunitatea din care fac parte.

De ce folosim povestile?

Dezvoltarea abilităților verbale

Dezvoltarea competențelor verbale poate contribui la creșterea capacității copiilor de a rezolva nonviolent conflictele interpersonale. Negocierea, discuțiile și tactul sunt abilități de menținere a păcii.

Posibilitatea de a-si exprima lucid gândurile și sentimentele este importantă pentru siguranța copilului. Comunicarea clară este primul pas spre a fi în măsură să ceară ajutor atunci când este necesar.

Dezvoltarea imaginației
A spune o poveste și a asculta o poveste bine spusă, încurajează copiii să-și folosească imaginația. Dezvoltarea imaginației îi poate ajuta să ia în considerare idei noi, să fie inventivi.

Aceasta poate contribui la creșterea motivației și încrederii în sine; astfel ei iși pot imagina cum propriile competente și capacități îi pot ajuta să-și realizeze visele și speranțele.

O punte spre înțelepciune
Povestirea bazată pe povesti tradiționale este un mod blând de a ghida copiii spre construirea valorilor personale prin prezentarea unor situații imaginare în care pot vedea rezultatele ambelor acțiuni și decizii : atât a celor înțelepte cât și a celor neînțelepte.