Lorem ipsum dolor amet, modus intellegebat duo dolorum graecis

Follow
  /  Trasarea limitelor și ritmul în educație

Trasarea limitelor si ritmul in educatie

Trasarea limitelor este mai mult decât o modalitate de a păstra ordinea, de a ne ajuta să gestionăm situațiile de viață; în fiecare din domeniile în care ne implicăm, trasarea limitelor ne aduce într-un fel, într-o conexiune mai mare cu viața. În esența ei, trasarea limitelor este o cale de a experimenta viața în toată magia ei.

Ca adulti, suntem capabili să facem alegeri exterioare fără a ne fragmenta integritatea interioară. Până când copiii vor creste și vor fi în măsură să-și stabilească propriile limite, ei depind de noi pentru a le oferi certitudinea și direcția de care au nevoie, pentru a trăi într-o relatțe profundă, favorabilă și pozitivă cu lumea lor.

Psihologii specialiști în dezvoltarea copilului, sunt de părere că ei se nasc cu un set complet de capacități de a trăi, dar că acestea trebuie să fie activate de un model de viață. Astfel, atunci când noi ne comportăm în conformitate cu propriul nostru sens al disciplinei, în loc să le reprimăm copiilor independența, vom activa de fapt capacitatea lor de stabilire a propriilor limite.

Ca părinte sau educator, nu avem doar dreptul, ci și responsabilitatea de a stabili limite; acest lucru este necesar pentru a oferi copilului o bună adaptare la realitate, un adevăr, pentru binele lui; dar este important ca aceasta să fie o descriere reală a situației și nu o amenințare, pentru ca atunci când vom folosi un avertisment sau o amenințare, ea a încetat să mai fie o descriere a realității și devine parte a unui joc de putere sau de provocare.

Limitele trebuie să fie reale, de necontestat, libere de judecată; doar în acest fel, trasarea limitelor poate ghida copilul și îi poate oferi înțelepciunea și siguranța pentru a-și găsi propria individualitate și propria conectare naturală la viață.

Ritmul este dat de activitățile zilnice, săptămânale lunare și anuale ce se repetă în viața noastră. Copiii tânjesc după familiaritate și consistență. Faptul că știu ceea ce urmează, că au o zi predictibilă, un ritm pe care pot conta, le dă un sens al siguranței, se simt protejați.

Este ritmul doar un cuvânt prețios pentru program?! NU. Există similarități, însă în timp ce ritmul este o curgere lină, este a cunoaste ceea ce urmează, programul este ceva rigid, controlat de ceas. Programul distruge pacea pe care ar putea-o aduce ritmul. Ritmul ne înconjoară pretutindeni: ritmul universului, ritmul inimii, ritmul respiratiei…însă în ziua de azi e nevoie de un efort conștient pentru a îl aduce în viața noastră.

Ritmul educatiei este foarte asemănător ritmului vieții. Sunt perioade evidente de trezire și altele de odihnă, sedimentare. Iar aceste perioade nu seamănă unele cu altele. Sunt fluctuații – puncte înalte și joase – într-un cadru ce se repetă. Ritmul e important pentru progres. Există trei etape ale progresului: teza, antiteza și sinteza.

Haideți să vedem cum are loc progresul! În prima fază, întâlnim o idee nouă care ne atrage, dar pe care nu o înțelegem încă foarte bine.

Apoi cercetând sistematic ideea, ne devine din ce în ce mai familiară. Cea de a doua fază, este cea a preciziei, când deja stăpânim ideea prin crearea de conexiuni cu informații deja existente. În cea de-a treia faza are loc sinteza, când deja apare o idee originală. În sfârșit, folosim ceea ce am învățat, înțelegem și îi observăm ramnificațiile. Deja putem spune că noua idee ne aparține.

Iată o scurtă privire asupra ritmului pe care îl vom respecta în grădinița noastră astfel încât copiii noștri să fie mai relaxați, mai siguri, mai fericiți!

Ritmul zilei include:

Joaca și salutul de dimineață

Mesele și pregătirea gustării de după-amiază

Activitățile zilei

Timpul petrecut afară

Somnul

Ritmul săptămânii include:

Lunea – desen

Marțea – modelaj

Miercurea – pictură

Joia – activitatea gospodarească

Vinerea – viața practică

Ritmul lunii include:

O vineri e cinema

O altă vineri e teatru de păpuși

O altă vineri e poveste susținută muzical prin instrumente tradiționale

Două activități extracurriculare (vizită la muzeu, în pădure, la ferma animalelor, etc)

Ritmul anotimpurilor și anului includ:

Plantarea gradinii

Zilele de naștere

Serbările (sărbătoarea recoltei, sărbătoarea Crăciunului, Carnavalul Primăverii și sărbătoarea de final de an școlar)